post@paahytta.no

Tinde - Rugsveen 1[1]

Hyttemegleren: - Tenk salg når du planlegger ny hytte

Han har solgt hundrevis hytter. Først nå har hyttemegler Tore Rugsveen i Lillehammer slått til og selv skaffet seg hytte.

Tinde Rugsveen ute
Slik ser hyttemeglerens drømmehytte ut, etter at Tinde hytter har skisset og tegnet på grunnlag av Tore Rugsveens og Reidun Folkvords ønsker.

Hva teller mest for en eksperten når han selv endelig skal ha seg fritidsbolig? - Du vet, en selger tenker alltid at det han eier og har før eller siden kal selges. Dette hadde Reidun og jeg i tankene også da vi startet planleggingen av vår nye hytte, forteller Rugsveen til PÅ HYTTA. En gang skal den selges, enten av oss selv eller kanskje av barna. Dette perspektivet tror jeg det er smart at hyttebyggere tar i betraktning når de setter i gang tankeprosessen, sier Lillehammer-megleren.

Ekteparet flyttet inn i sin nye, fine fritidsbolig på Skeikampen til jul. At de valgte tomt i et av landets mest snøsikre områder blir til fulle bekreftet denne februardagen vi har avtalt å møtes. På flat mark er snødybden langt over to meter, og det er før det vanligvis store snøfallet i mars. Den lekre Tinde-hytta (vi baserer eksteriørinntrykket på bilder tatt før jul) er nå godt skjult i enorme snømengder etter takmåking tidligere i måneden.

Fra Hafjell til Skeikampen

Når ekteparet bygger hytte først i godt voksen alder kommer det dels av at de bor rett ved løyper og skitrekk i Hafjell og dels fordi de i en årrekke har hatt leilighet i fjellet. Leiligheten har også vært brukt til utleie, og nå ønsket de en fritidsbolig mer preget av deres personlige stil og estetiske sans. Dessuten ville de ha et sted som er bedre tilpasset storfamiliens ønsker og behov.

- To forhold sto helt sentralt da vi startet planleggingen, forteller Reidun og Tore. Hytta måtte for det første være så stor at den dekker familiens behov de nærmeste årene og er salgbar om fem til ti år. For det andre var vi bestemt på at den ikke måtte bli for dyr. Selv om nøkternhet var parolen, ønsket like fullt vi at den måtte se bra ut.

Tinde Rugsveen 6
Enhver hytteeier vil mene at peis er et must! Ekteparet Folkvord/Rugsveen har brukt denne engelske Storax-peisen til å dele allrom og hall. Den gir varme og visuell opplevelse i begge rom. Peiser som denne kan være grisedyre, så hytteeierne var fornøyde med å punge ut ca 40.000 kroner for selve innsatsen.

Hva gjør hytta ”salgbar”?

Men hva gjør en hytte salgbar? Eiendomsmegleren tenker seg ikke mye om før han svarer.

- Viktigst av alt er beliggenhet. Ønskene kan være forskjellig, men vi for vår del var opptatt av at hytta måtte ligge fritt, ha god utsikt og fine solforhold. Som svært mange hyttebyggere og kjøpere var vi også opptatt av løypeforholdene. Når vi spenner på skiene utenfor hytteveggen, er det nå bare noen få stavtak som skal til for å komme inn det flotte løypenettet her på Skei.

- Som en hytteselger som har sett alt som er verdt å se av hytter og planløsninger, hadde du vel et klart bilde av ”din ideelle hytte”?

- Det var ikke megleren som gikk i gang med dette prosjektet, men hytteentusiasten Tore, ler Rugsveen. Enhver hyttebygger må finne sitt fokus, sin grunnidé, sier han. Han hadde nok takket være sin mangeårige meglerkompetanse noen tanker om hvordan den burde bli, men det er de to sammen som har ”skapt” den nye hytta, understreker han.

Tinde Rugsveen 7
Reidun er fra Modum, og da falt det naturlig å velge ”hjemlige” Sigdal til kjøkkenet. Prisen ble rundt 70.000 kroner.

Gjør hytta spesiell

- Vi bladde gjennom omtrent alt som fantes av hyttekataloger – det er ikke rent få – men vi fant ingen modell som passet oss helt. Dermed tegnet vi en skisse basert på våre egne ideer. I et fint samarbeid med Tinde hytter fikk vi realisert hyttedrømmen akkurat slik vi ønsket, forteller Reidun som ivret for en løsning med to identiske, sidestilte avdelinger forbundet med en tverrgående, romslig hall.

- Hvor kommer hytteselgerens ideer til uttrykk?

- Beliggenhet og pris er to meget viktige faktorer. Hytta har kostet oss tre millioner kroner, ferdig innredet med møbler. Da er tomta ikke tatt med. Prismessig ligger den altså på et gunstig nivå, og vi synes vi har fått mye for pengene. Denne vil det ikke være noe problem å selge for minst fire millioner kroner om noen år. Vi har ordnet oss med tre relativt små soverom, som en ”lett salgbar” hytte minst bør ha. De to ”barnerommene” har til sammen seks soveplasser. To bad er en klar fordel, men vi tok oss ikke råd til mer enn ett skikkelig bad pluss et wc. Dessuten var vi bestemt på at vi ville ha badstue. Hyttekjøpere og hytteleiere, særlig dansker, er opptatt av å kunna ta badstue. Størrelsen er ganske uvesentlig, tilgangen viktig.

Tinde Rugsveen 3
- Vi lot oss begeistre av Sigdals fikse hjørneløsningene, for eksempel denne her: En stor hjørneskuff, sier Reidun.

Peis som ”skillevegg” og som hygger i to rom

- Og da skal man vel ha utvendig stamp eller massasjebad også?

- Man ser nok etter det lille ekstra, som badstua, men er i liten grad interessert i boblebad. Jacuzzibølgen har lagt seg. Peis derimot er et must, enten man er kjøper etter leier. Vi fant en moderne, ”gjennomsiktig” peisinnsats som fungerer som romdeler samtidig som den leverer varme og hygge så vel i det store allrommet som i hallen, sier Tore.

Den romslige hallen er kombinert oppholdsrom og inngangsparti. Reidun forklarer at de ønsket to relativt separate oppholdsrom slik at ikke alle ble tvunget til å følge med på tv, når noe viktig skjer der. Hallen tjener nå som ”stue” nummer to, men er ikke noe stillerom i den forstand, kun et litt skjermet sted for prat og lesing.

Tinde Rugsveen 2
Til det store allrommet har hytteeierne kjøpt et Skagen spisestuemøblement med plass til hele storfamilien. Og bordet har naturligvis utvidelsesmulighet. Med en snerten sveivemekanisme kan det utvides til 3,5 meter.

Hytter bør ikke være for hyttete

Stiler og trender skifter. Nordmenn begynner å få lyst på noe annet enn det tradisjonelt trehvite interiøret. Heller ikke de bondefargede interiørene i blått og rødt slår spesielt godt an i våre dager.

- Vi vil fortsatt at hytta skal se ut som en hytte, men stadig flere er opptatt av at fritidsboligen ikke må være for hyttete. Vi vil den skal være moderne, men heller ikke se ut som hjemmet, sier Reidun. Det er hun som er interiøreksperten i familien og har lagt ned mye tid i fargevalget. All innvendig panel er beiset, og farge ble valgt ut frastandardpaletten. Materialene kom ferdig beiset fra leverandøren. Takene er beiset i en lys hvitlig tone og motstår gulning. Veggene i oppholdsrommene er holdt i en kontrasterende dus og myk grå farge.

- Det fine med beis er at den ikke stenger trestrukturen inne, men slipper kvistene fram og bringer liv til flatene, sier Reidun. Hyttebyggerne er veldig godt fornøyd både med fargevalget og at de gikk for ferdigbeiset panel.

- Ikke tenk på noe annet, formaner Tore. Mye arbeid er spart på denne måten, og særlig fordyrende var det heller ikke å kjøpe veggene ferdig behandlet.

Hus- og hyttebyggere sier iblant at man må bygge minst to ganger før man blir fornøyd med sluttresultatet. Etter noen måneder som hytteeiere kommer ikke ekteparet Folkvord/Rygsveen på den ting de ville gjort annerledes.

Faktaboks

  • Tenk gjerne ”salg” når du bygger nytt. Hva vil en potensiell kjøper verdsette?
  • Bygg innenfor en kostnadsramme hvor de fleste hyttekjøpere er å finne, for tida 2,5-3,0 mill. kroner.
  • Tenk på det lille ekstra som gjør hytta ”spesiell”.
  • Bygg med minst tre soverom.
  • To bad er et stort pluss.
  • Peis er et must.
  • ”Alle” vil ha badstue. Men den trenger ikke være stor.
  • Husk: Beliggenhet er alltid viktig, for eksempel utsikt, nærhet til skiløyper og alpinanlegg, gode tur- og fiskemuligheter.